Kevätkokous su 14.6.2020 klo 17.00

Suomen kannabisyhdistys ry:n kevätkokous pidetään su 14.6.2020 klo 17.00 alkaen Helsingissä Urbansaunassa Aleksis Kivenkatu 22.

Vieraana on THL:n tutkimusprofessori Pekka Hakkarainen, jonka esityksensä aihe on: ”Huumekyselyn 2018 tulokset ja muuta ajankohtaista tutkimusrintamalta". Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat: toimintakertomus vuodesta 2019, tilinpäätös, tili- ja vastuuvapauden myöntäminen v. 2019 tileistä sekä huumausainepolitiikkaa ja yhdistyksen toiminnan kehittämistä.

ep%C3%A4luotettavuudesta/a1305545734061

STT

Apulaisoikeusasiamies varoitti viime marraskuussa poliisia liikennevalvonnassa käytetyn huumepikatestin epäluotettavuudesta. Testi antaa usein väärän positiivisen tuloksen.
Testi on erehtynyt todella usein kannabiksen, kokaiinin tai opiaattien tunnistamisessa. Näistä aineryhmistä tulee vääriä hälytyksiä jopa kaksi kertaa enemmän kuin oikeita. Amfetamiinin käytön testi havaitsee luotettavammin.
Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja nojasi näkemyksessään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen huumepikatestin laboratoriotuloksiin.
Pajuoja kehotti poliiseja olemaan antamatta testin tuloksille liikaa painoa. Myös kuljettajan ajovirheitä ja käyttäytymistä on tärkeätä havainnoida.
Apulaisoikeusasiamies oli käsitellyt muun muassa tapausta, jossa pikatesti oli näyttänyt ajajan käyttäneen amfetamiinia ja kannabista. Poliisi pani hänet yöksi putkaan ja määräsi väliaikaisen ajokiellon. Myöhemmin selvisi, että ajajan käytöksen syy oli aivokasvain.