Kevätkokous su 20.6.2021 klo 17

Suomen kannabisyhdistys ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidetään terveysturvallisesti su 20.6.2021 Helsingissä Urbansaunassa, Aleksis Kivenkatu 22, (erillisrakennus sisäpihalla). Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat, ja Helsingin Vihreiden varapuheenjohtaja Coel Thomas pitää esityksen Miksi ja miten kannabista pitäisi säädellä? Etäosallistuminen tapahtuu Google Meetin kautta. lmoittautuminen sähköpostilla osoitteeseen sky@sky.org lauantaihin 19.6.2021 klo 18 mennessä.

SKY:n viimeisin hakeminen yhdistysrekisteriin on ollut käynnissä jo pari vuotta. Alle on koottu dokumentteja, joista selviää rekisteröintiprosessin kiemurat:

• SKY haki 26.2.2010 uudelleen yhdistysrekisteriin (SKY hakemus PDF). PRH:n sivuilla listataan rekisteröidyn yhdistyksen hyötyjä, mm. oikeus rahankeruuseen ja asioiminen oikeudessa yhdistyksenä.
  • PRH hylkäsi hakemuksen 18.8.2010 (PRH hylkäys PDF). Yhdistyksen tarkoitusta muuttaa lakeja väitettiin "hyvien tapojen vastaisena siten, että esitetty tarkoitus on yhteiskunnassamme vallitsevien oikeus- ja moraalikäsitysten vastainen."
  • SKY lähetti asianmukaisen valituksen 19.10.2010 PRH:n valituslautakunnalle (SKY valitus PDF). Valituksessa todetaan, että "dekriminalisointia kannattavia näkemyksiä esitetään Suomessa jatkuvasti julkisessa keskustelussa." Miten sitä voidaan väittää hyvien tapojen vastaiseksi?
  • PRH:n valituslautakunta pyysi SKY:n valitukseen PRH:n yhdistysrekisterin lausunnon ja tähän lausuntoon SKY:n vastaselityksen (Valituslautakunnan viestit PDF).
  • 4.3.2011 SKY luovutti vastaselityksen valituslautakunnalle (SKY vastaselitys PDF). Vastaselityksessä kerrataan oikeuden päätös vuodelta 1993 sekä vastustetaan PRH:n epäloogista argumenttia.
  • Vastaselityksen tueksi oli saatu asiantuntijalausuntoja. Yhteisen lausunnon otsikolla Suomen Kannabisyhdistyksen tarkoitus ja toiminnan odotetut vaikutukset suomalaisen huumausainepolitiikan kannalta on allekirjoittanut seitsemän huomattavaa päihdealan vaikuttajaa: Pekka Hakkarainen, Juha Partanen, Teuvo Peltoniemi, Mikko Salasuo, Markku Soikkeli, Tuukka Tammi ja Heini Kainulainen. Lausunnosta poimittua: "yhdistyksen toiminta päinvastoin voi tukea huumausaineiden käyttäjien ja heidän läheistensä terveyttä ja hyvinvointia. Näin se myös voi tukea huumausainepolitiikkamme päätavoitetta".
  • Erillisen lausunnon (PDF) antoi myös sosiaalineuvos Tapani Sarvanti. Lausunnossa todetaan, että "Suomen Kannabisyhdistyksen rekisteröinti voisi olla yksi keino vahvistaa ja monipuolistaa huumausainekontrollista käytävää moniarvoista keskustelua niin maassamme kuin kansainvälisesti."
  • 9.3.2012: Patentti- ja rekisterihallitus on hylännyt Suomen kannabisyhdistyksen valituksen yhdistysrekisteriin pääsyn epäämisestä. SKY valittaa päätöksestä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. PRH:n päätös 9.3.2012 (PDF)