Tiedustelin viime viikolla International Association for Cannabinoid Medicines -järjestön kantaa kannabiksen käyttöön syövän hoidossa. Viestiini vastasi toiminnanjohtaja ja kannabinoiditutkija Franjo Grotenhermen, joka on muun muassa tuoreen kannabinoidien lääkekäyttöä käsittelevän koostetutkimuksen toinen kirjoittaja.

Grotenhermenin kanta on, että mikäli se potilaalle suinkin sopii on kannabis perusteltu lääke syöpäkipujen hoitoon. Kannabiksen tehosta kasvainten kutistajana ei kuitenkaan hänen mukaansa ole vielä nykyisten soluviljelmä- ja eläinkokeiden tulosten perusteella mahdollista muodostaa varmaa mielipidettä.

Alla on IACM:ltä saamani vastaus kokonaisuudessaan; hyperlinkin tutkimukseen lisäsin itse.

Dear Mr. Alasuutari,

it is currently unclear if the use of cannabis has any anti-cancer effect since one has to be cautious to draw conclusions from cell and animal experiments. As you find on our website one clinical study has been conducted with THC in glioblastoma.

I think there is enough reason (if cannabis really works in this patient) to justify a treatment with cannabis as an analgesic.

Best regards,

Franjo Grotenhermen