HS:ssa julkaistun uutisen mukaan kannabis on yleisin varusmiespalveluksen estävä tai sitä lykkäävä päihde, ks. alla. Näyttäisi siltä, että moni täysi-ikäistymässä oleva nuori mies ei pelkää myöntää kannabiskokeiluja viranomaisille. Kertooko tämä kulttuurin muutoksesta? Kuinka moni salaa maistaneensa kannabista?

Entä kuinka moni vartavasten tuo esiin kannabiksen käyttönsä saadakseen vapautuksen? Luultavasti se on varmempi (joskin mielikuvituksettomampi :) tapa saada vapautus kuin klassinen hulluna esiintyminen. Varmasti se on myös helpompi tapa välttää koko juttu, kuin ilmoittautua totaalikieltäytyjäksi josta käytännössä automaattisesti seuraa puolen vuoden vankeus.

Sotilasviranomaiset perustelevat nollatoleranssia turvallisuuskysymyksillä; pössypää ei ehkä muista pitää asettaan tiukasti suunnattuna kohti vihollisen oletettua tulosuuntaa? Näyttää siltä, että turvallisuudessa on muutenkin kohennettavaa, kuten kidutusharjoitusskandaali osoittaa.

Luvut näyttävät suhteutettuna tältä: Kannabiksesta kutsunnoissa "kärynneitä" oli vuonna 2012 156 henkeä, se on vajaa viisi promillea koko miespuolisen ikäluokan 1994 koosta (33180 henkeä) [tilastokeskus]. Jos otetaan mukaan muiden päihteiden vuoksi hylätyt (71 kpl), päästään vajaaseen seitsemään promilleen.

HS uutisoi 5.11.2013 linkki

Kannabis on yleisin varusmiespalveluksen estävä päihde

Toistasataa nuorta ei pääse armeijaan kannabiksen käytön takia

Kannabiksen käytön yleistyminen näkyy parhaillaan meneillään olevissa kutsunnoissa. Kannabis on nykyään yleisin päihde, jonka takia varusmiespalvelusta joudutaan lykkäämään.

Puolustusvoimat luokittelee vuosittain noin 150 nuorta palveluskelvottomaksi kannabiksen käytön takia. Viime vuonna kannabis esti tai lykkäsi palvelusta 156 nuorelta.

Muiden päihteiden takia palveluksesta vapautettiin 71 kutsunnoissa. Määrät ovat pysyneet kolmena edellisenä vuotena samalla tasolla.

Kutsuntoja organisoivan majuri Juhani Raannon mukaan pelkkä yksittäinen kokeilu ei kuitenkaan estä armeijaan pääsyä.

"Kertakokeilu, josta on aikaa vähintään puoli vuotta, ei välttämättä vaikuta palveluskelpoisuusluokkaan millään tavalla. Jos mies kokeilee säännöllisen epäsäännöllisesti kannabista, se toki vaikuttaa palveluskelpoisuusluokkaan. Puhdasta historiaa pitäisi olla vähintään puoli vuotta", Raanto kertoo.

Viidennes nuorista joutuu kutsuntojen varusmiesseulassa esimerkiksi terveydellisten tai sosiaalisten ongelmien takia tarkempaan syyniin. Sotilaslääketieteen keskuksen sairaanhoitaja selvittää muun muassa päihteidenkäyttöä.

"Esiin tulee runsasta alkoholinkäyttöä, sitten on huumeidenkäyttöä ja kannabis on näistä ehkä yleisin. Kokeilua ja ihan säännöllistä käyttöä", kutsuntasairaanhoitajaNiina Sairila kertoo.

Sairila kertoo selvittävänsä, miten säännöllistä tai satunnaista huumeidenkäyttö on, kuinka kauan nuori on käyttänyt huumeita ja onko aikomusta lopettaa. Kutsuntatilaisuudessa ei järjestetä huumetestejä.

Vaikka kutsunnoissa tulisikin luokitelluksi palveluskelvottomaksi päihteiden takia, on vuoden parin seuranta-ajan jälkeen mahdollista päästä palvelukseen.

Kutsunnanalainen voi saada kannabiksenkäytön takia joko C- tai E-luokituksen. C-luokituksella vapautetaan rauhanaikaisesta palveluksesta ja E-luokituksella ei kelpaa toistaiseksi palvelukseen.

Suurin osa kutsunnanalaisista on kuitenkin parasta A-luokkaa.