Entinen rikosylikomisario ja Helsingin huumeyksikön johtaja sekä eittämättä yksi Suomen kuuluisimmista poliiseista menehtyi äkilliseen sairauskohtaukseen 17. helmikuuta 75-vuotiaana.

Koskinen oli takavuosina pössyttelijöiden piirissä varsin tunnettu hahmo, jonka maine elää edelleenkin, vaikka Koskinen jäi eläkkeelle huumepoliisista jo vuonna 1996. Iso osansa tässä on toki sillä, että Koskinen toimi myös Irti huumeista ry:n hallituksen puheenjohtajana ja muutenkin näkyvästi huumeiden vastaisessa taistelussa.

Torsti Koskisen kova linja kannabikseen ja pössyttelijöiden leimaaminen oli yksi syy Suomen kannabisyhdistyksen perustamiseen. Ihmisoikeudet kuuluvat myös kannabista käyttäville ihmisille ja kieltolakiajattelun rinnalle tarvittiin, ja tarvitaan yhä, myös virallisesta linjasta poikkeavia näkemyksiä. Maailmalla kieltolakiajattelun kriittinen arvioiminen onkin nykyään jo arkipäivää, vaikka Suomen mediassa tästä harvoin saa kuulla.

Huolimatta pössyttelypiirien Koskista kohtaan tuntemasta epäluottamuksesta, joka toisaalta saattoi monesti kanavoitua hieman erikoiseksi camp-huumoriksikin, on hyvä muistaa että Koskinen uskoi vilpittömästi asiaansa eikä vieroksunut toista mieltä olevia. Kannabisyhdistys muisti Torstia hänen jäädessään eläkkeelle ja lahjoitti hänelle taulun, joka muodostui prässätystä hamppu-kasvista. Torsti tarjosi kahvia ja neekerin pusuja. Keskusteluja huumausainepolitiikasta ja kannabiksen asemasta käytiin hyvässä hengessä.

Suomen kannabisyhdistys haluaa täten kunnioittaa Torsti Koskisen muistoa. Päihdepolitiikassakin asiat riitelevät, eivät ihmiset.