EUROVAALIT 7. 6. 2009
Kannabiksen laillistaminen saa tukea monelta eurovaaliehdokkaalta
Myönteisesti suhtautuvat muun muassa Arja Alho ja Jukka Relander

Juhani Mykkänen

Helsingin Sanomat

Lähes joka kuudes kyselyyn vastannut eurovaaliehdokas voisi kuvitella laillistavansa kannabiksen kontrolloidusti EU:ssa.

Tulos selviää verkkoyhteisö Irc-gallerian vaalikoneesta, jossa ehdokkaat ottivat kantaa seuraavaan väitteeseen: "Mikäli päihdelainsäädäntö EU:ssa olisi yhtenevä, kannabis pitäisi laillistaa kontrolloidusti, kuten alkoholi."

Vastausvaihtoehdot olivat "samaa mieltä", "eri mieltä" ja "ei merkitystä minulle".

Suomen 241 eurovaaliehdokkaasta 164 eli 68 prosenttia vastasi kyselyyn. Vastanneista 26:n eli vajaan kuudesosan mielestä kannabis pitäisi esitetyssä tilanteessa laillistaa.

Laillistamiskysymykseen vastasivat myönteisesti muun muassa Arja Alho (sd), Jukka Relander (vihr), Umayya Abu-hanna (vihr), Atik Ismail (vas) sekä Ukko Metsola (kok).

Relander perustelee vaalikoneessa kantaansa näin: "Olisi olennaista, että viesti mietojen huumeiden ja vahvojen huumeiden valtavasta erosta todella menisi perille. Tämä voisi olla yksi keino."

Abu-Hannan mielestä "on tieteellisesti todistettavissa, että kannabis ei ole yhtä paha kuin tupakka. Alkoholin, tupakan ja kannabiksen voi niputtaa samaan päihdelainsäädäntöön".

Ismailia "kiinnostaa se kannabiksen apu kiputiloihin, siis kipulääkkeenä". Alho ja Metsola eivät liittäneet vastauksiinsa kommenttia.

Eri puolueiden ehdokkaista myönteisimmin ajatukseen suhtautuvat kommunistisen puolueen vastaajat. 15 ehdokkaasta lähes puolet eli seitsemän on mainitussa tilanteessa laillistamisen kannalla. Työväenpuoluelaisista ajatusta kannattaa kolme kahdeksasta vastanneesta.

Vasemmistoliiton vastanneista myönteisiä on neljä viidestätoista eli yli neljäsosa.

Sekä perussuomalaisten että Rkp:n vastanneiden joukoissa kannatus on viidesosan luokkaa. Sdp:ssä ja vihreissä liikutaan 10 prosentin paremmalla puolen. Ehdokkaita on kuitenkin niin vähän, että osuudet tarkoittavat näissä tapauksissa kahta tai kolmea myönteistä puoluetta kohden.

Keskustan, kokoomuksen ja itsenäisyyspuolueen vastanneissa on kussakin yksi laillistamisen kannattaja. Senioripuolueen, kristillisdemokraattien ja köyhien asialla -puolueen vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista yksikään ei laillistaisi kannabista.

Kyselyssä väitettä edelsi taustatieto: "Esimerkiksi Espanjassa, T?ekissä ja Saksassa kannabiksen yksityiskäytöstä ei rangaista. Alankomaissa kannabis on laillista, ja valtio valvoo sen myyntiä. Suomessa kannabiksen käyttö, hallussapito, kasvatus ja myynti on laitonta."

Kyselyyn vastasi merkittävä osuus kaikkien puolueiden ehdokkaista. Vastanneiden iät vaihtelivat parikymppisistä seitsemänkymppisiin.

TIETOKULMA
He vastasivat myönteisesti kannabiskysymykseen

Keskustasta vaalikoneeseen vastasi 13 ehdokasta, yksi myönteinen: Sami Reinikka.

Kokoomuksessa vastasi 17 ehdokasta, yksi myönteinen: Ukko Metsola.

Sdp:stä vaalikoneeseen vastasi 16, kaksi myönteistä: Arja Alho ja Jenny Lindborg.

Vihreistä vastasi 19, myönteisiä kaksi: Jukka Relander ja Umayya Abu-Hanna.

Vasemmistoliitosta vastasi 15, myönteisiä neljä: Atik Ismail, Kaarina Kailo, Anna Mikkola ja Jussi Saramo.

Rkp:stä vastasi 15, myönteisiä kolme: Nina Af Enehjelm, Tom Biaudet ja Patrick Wingren.

Kristillisdemokraateista vastasi 9, myönteisiä nolla.

Perussuomalaisista vastasi 9, myönteisiä kaksi: Freddy Van Wonterghem ja Pertti "Veltto" Virtanen.

Suomen Työväenpuolueesta vastasi 8, myönteisiä kolme: Johan Bäckman, Leena Hietanen ja Hannu Kautto.

Skp:sta vastasi 15, myönteisiä 7: Lauri Alhojärvi, Era Hanna, Aino Kainulainen, Jonas Kettunen, Tommi Lievemaa, Aapo Toivanen ja Juha-Pekka Väisänen.

Köyhien Asialla puolueesta vastasi 11, myönteisiä nolla.

Itsenäisyyspuolueesta vastasi 17, myönteisiä yksi: Lea Launokari.

Suomen Senioripuolueesta vastasi yksi, myönteisiä nolla.

NÄKÖKULMA
Miksi se pitäisi laillistaa?

Julkaistu: 19.5.2009

Juhani Mykkänen

helsingin sanomat

"Jos juhlissa joku kuseksii lattialle ja rikkoo ikkunoita, niin se on normaalia. Mutta jos se istuu itsekseen myssy päässä ja hihittelee ? silloin soittakaa meille."

Poliisi sanoi jokunen vuosi sitten noin yliopistoni kriisikoulutuksessa.

Jos kannabis sallittaisiin, myssypää saisi hihitellä rauhassa. Sitäkö laillistamista tukevat eurovaaliehdokkaat haluavat? Onko muita perusteita?

Kontrolloidun laillistamisen mallissa valtio ? tai EU ? järjestää kannabiksen jakelun, ehkä tuottamisenkin.

Siitä seuraa hyvää, kannattajat visioivat.

Valtio saa verotuloja. Rikollisuus menettää rahansa.

Yhteydet kovien huumeiden käyttäjiin loppuvat.

Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytön seurantakeskus julkaisi taannoin 700-sivuisen raportin kannabiksesta. Sen mukaan kannabis aiheuttaa yleisistä päihteistä vähiten riippuvuutta ja on pitkäaikaisilta terveysvaikutuksiltaan vaarattomin.

Vastustajat kokevat, että laillinen kannabis on yksi myrkky lisää päihdeongelmaiseen Suomeen. He uskovat laillistamisen lisäävän myös käyttöä.

Itse en ainakaan tiedä, mitä mieltä olla.

Alhot ja relanderit riskeeraavat, kun ottavat kantaa.

Minun teki aikoinaan mieli todeta poliisille, että katselen juhlissa mieluummin naureskelevaa ihmistä kuin sellaista, joka rikkoo ikkunoita ja virtsaa ympäriinsä.

En uskaltanut.
MYKKANEN ( AT ) GMAIL.COM KIRJOITTAJA ON VAPAA TOIMITTAJA JOKA AVUSTAA HELSINGIN SANOMIA JA NYT-LIITETTÄ.

Vaalikoneessa SANOTTUA

"

Mikäli EU:n päihdelainsäädäntö yhtenäistettäisiin, tulisi keskustella sekä alkoholin ja kannabiksen terveyshaitoista, alkoholin haittojen on osoitettu olevan kannabista suuremmat."
JENNY LINDBORG (SD)

"

Kannabista pitäisi voida käyttää mm. kipulääkkeenä."

TOM BIAUDET (R)

"

Kannabiksen kotikasvatuksen voisi sallia. Se vähentäisi kontakteja kovien huumeiden kaupittelijoihin ja heikentäisi rikollisliigojen rahoitusta."

LAURI ALHOJÄRVI (SKP)