rekisterihallitus-kannabis-loukkaa-hyvaa-tapaa-natsismi-ei

Uutispäivä Demari 11.5.2011

Suomessa pohditaan parhaillaan kahden erilaisen yhdistyksen hyväksymistä yhdistysrekisteriin: Kannabisyhdistyksen ja Kansallissosialistisen työväenpuolueen. Tapauksia yhdistää se, että ne molemmat pakottavat tulkitsemaan yhdistyslain määritelmää "lain ja hyvien tapojen vastainen".

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on näyttänyt Kannabisyhdistykselle punaista valoa, mutta Kansallissosialistinen työväenpuolue on saamassa hakemuksensa läpi.

Maallikon silmään tämä voi tuntua helposti kummalliselta. Patentti- ja rekisterihallituksen virkaatekevä yhdistysrekisterijohtaja Riitta Lae puolustaa ratkaisuja sillä, että PRH tarkastelee vain yhdistyksen sääntöjen lainmukaisuutta. Natsipuolueen tapauksessa säännöt on laadittu niin maltillisesti, ettei niistä löydy mitään laittomuuksia.

Sen sijaan hän huomauttaa toimittajalle, että natsipuolueesta puhuminen osoittaa tiettyä ennakkoasennetta.

– Kansallissosialismi syntyi jo ennen (Adolf) Hitleriä, Lae sanoo.

Helsingin yliopiston yksityisoikeuden professori Heikki Halila kertoo, että tapaukset ovat puhuttaneet myös oikeusoppineita.

Halilan mukaan tapauksessa pitää ottaa huomioon muun muassa se, että yhdistys toimii poliittisesti ja poliittisen toiminnan voi katsoa kuuluvan yhdistymisvapauden ydinalueeseen. Toisaalta asiaan liittyy myös vuoden 1947 Pariisin rauhansopimuksen tulkinta.

Riitta Lae kertoo, että kaiken kaikkiaan yhdistysrekisterihakemuksista ylivoimaisesti suurin osa menee läpi.

–  Alle 20 vuodessa hylätään.

SKY:n sääntökohdat, jotka luultavasti ovat esteenä yhdistysrekisteriin kirjaamiselle:

1 §

Yhdistyksen nimi on Suomen kannabisyhdistys ry., ruotsiksi Finlands Cannabisförening, englanniksi Finnish Cannabis Association. Nimestä käytetään lyhennettä SKY. Yhdistyksen kotipaikka on Helsinki ja toiminta-alue koko maa.

2 §

Yhdistyksen tarkoitus on vaikuttaa päihdepolitiikkaan ja lainsäädäntöön siten, että kannabiksen käyttö, hallussapito ja viljely omaan käyttöön tulevat sallituiksi täysi-ikäisille sekä luodaan sääntely kannabiksen tuotantoon ja jakeluun.

3 §

Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys harjoittaa tutkimus-, selvitys ja julkaisutoimintaa. Yhdistys osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä järjestää keskustelutilaisuuksia ja tapahtumia. Yhdistys tekee esityksiä viranomaisille ja päätöksentekijöille sekä antaa apua ja tukea henkilöille, jotka ovat joutuneet kannabiskieltolaista johtuvan syrjinnän, oikeusturvaloukkausten tai vainon kohteeksi.

Toimintaansa varten yhdistys voi omistaa kiinteää ja irtainta omaisuutta, harjoittaa julkaisutoimintaa, ottaa vastaan lahjoituksia ja testamentteja, toimeenpanna asianmukaisen luvan saatuaan myyjäisiä, arpajaisia ja rahankeräyksiä. Yhdistys on aatteellinen yhdistys, jonka toiminnan tarkoituksena ei ole tuottaa jäsenilleen taloudellista etua.

SKY:n säännöt kokonaisuudessaan.

Pariisin rauhansopimus löytyy FINLEX-kokoelmasta:

8 artikla.

Suomi, joka välirauhansopimuksen mukaisesti on ryhtynyt toimenpiteisiin hajoittaakseen kaikki Suomen alueella toimivat fascisminluontoiset poliittiset, sotilaalliset tai sotilaallisluontoiset järjestöt sekä muut järjestöt, jotka harjoittavat Neuvostoliitolle tai muille Yhdistyneille Kansakunnille vihamielistä propagandaa, sitoutuu olemaan vastaisuudessa sallimatta senluontoisten järjestöjen olemassaoloa ja toimintaa, joiden tarkoituksena on kieltää kansalta sen demokraattiset oikeudet.